Łowca Pomysłów

Jak znaleźć ludzi do realizacji projektu, jeśli nie masz budżetu?

22 czerwca 2019 | 20:00 | kategoria: Poradnik Łowcy Pomysłów | wyświetlenia: 814
czas czytania: 5 min

Szukasz ludzi, by ruszyć z realizacją projektu, ale nie masz budżetu? Są wokół Ciebie! I wcale niekoniecznie musisz za to płacić!

Chciałbym zaznaczyć, że w żadnym bądź razie nie mówię o wykorzystywaniu innych, tylko o tym, że włączenie osób do realizacji projektu nie zawsze musi się wiązać z zapłatą. Co prawda jest kilka „ale”, na które warto zwrócić uwagę.

Brak pomysłu, ludzi lub budżetu to tylko wymówki

Brak pomysłu jest bodajże najczęstszą wymówką, jaką uzasadniamy naszą bezczynność. Jeśli z kolei mamy pomysł, to brak jego realizacji uzasadniamy brakiem ludzi lub budżetu. Do pewnego (bardzo odległego) etapu rozwoju naszego pomysłu/projektu są to wyłącznie wymówki.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile rzeczy tak naprawdę możesz zrobić bez pieniędzy. To samo dotyczy znalezienia ludzi, których potrzebujesz do realizacji Twojego projektu. Co prawda wiąże się to ze zwiększeniem Twojego zaangażowania, ale wszystko ma swoją cenę.

Nie zawsze jesteśmy w stanie zrobić wszystko sami. Nie mamy też wiedzy z każdego obszaru. I to jest jak najbardziej w porządku. Jeśli Twój projekt jest ambitnym, złożonym przedsięwzięciem, wcześniej czy później będziesz potrzebował/a pomocy. Warto jest także czasami oddelegować część zadań, żeby po prostu się nie wyczerpać fizycznie i psychicznie.

Szukasz ludzi? Najpierw dopracuj pomysł

Zanim zaczniemy szukać ludzi, których potrzebujemy do realizacji projektu, musimy mieć gotowy pomysł. Jeśli nie mamy pomysłu, zastanówmy się, czy stworzyliśmy niezbędne warunki do jego powstania? Czy uruchomiliśmy proces twórczy? Czy zaczęliśmy działać?

Pomysł jest efektem pracy twórczej, wynikiem procesu twórczego i wyłania się z podświadomości na poziomie inkubacji. Inkubacja natomiast zaczyna się dopiero wtedy, kiedy zaczniemy pracę nad rozwiązaniem pewnego problemu twórczego, aż utkniemy w martwym punkcie. W związku z czym należy zadać sobie pytanie, czy podjęliśmy jakiekolwiek kroki, by tę inkubację uruchomić? Jeśli nie, to zacznij działać (i myśleć)! A jeśli masz kolejną wymówkę – „brak natchnienia” – to mam dla Ciebie 10 sposobów, by sobie z tym poradzić.

Z kolei jak już mamy pomysł, uzasadniamy nasz brak działania tym, że nie mamy zasobów, czasu lub ludzi. Powinniśmy natomiast zacząć od siebie samych i naszego pomysłu. Czy mój pomysł/projekt jest już na tyle przemyślany, by ktokolwiek zechciał się w niego zaangażować? Czy sam/a zrobiłem/am wszystko, co jest możliwe, by posunąć projekt do przodu? Czy wykorzystałem wszystkie swoje możliwości?

Nikt nie zaangażuje się w nasz projekt, jeśli zobaczy, że sami nie zaangażowaliśmy się w niego lub nie mamy wizji. Ponadto, dopracowany projekt i klarowna i przemyślana idea same w sobie zawierają podpowiedź, gdzie i jakich ludzi/ zasobów szukać/ potrzebujemy. Dlatego zacznijmy najpierw od dopracowania pomysłu i wizji, zanim będziemy narzekać na brak wsparcia.

Skompletuj swoją ekipę zgodnie z zasadą 80/20

Załóżmy, że mamy już na tyle przemyślany projekt, by móc go zaprezentować innym. Zrobiliśmy także wszystko, co na tym etapie byliśmy w stanie zrobić samodzielnie. Wiemy, jakich ludzi i o jakich kwalifikacjach/umiejętnościach potrzebujemy, by projekt ruszył dalej. Tylko gdzie ich szukać? Mogę się założyć, że większość z nich już znamy 🙂

1. Zastanów się, jakiej części pracy nie możesz wykonać sam/a.

„Koncentruj się na swoich silnych punktach i miej świadomość swoich słabości. Niedoskonałości wymagają, by inni je uzupełniali”. Richard Koch, autor książki „Rewolucja 80/20”, twierdzi, że osoba kreatywna potrzebuje zespołu, by być w pełni efektywna. Nie musi to być duży zespół – wystarczą 2-3 osoby.

„Znajdź 20 (lub mniej) procent rzeczy, w których jesteś wybitnie zdolny, a potem zleć innym wykonanie reszty”. Właśnie zasada Pareto lub inaczej zasada 80/20 stała się inspiracją do nazwy „ekipa 80/20”.

2. Zrób listę osób, z którymi możesz współpracować

Zrób listę osób, które znasz (znajomi, współpracownicy, krewni), które „coś” potrafią i z którymi przynajmniej potencjalnie mógłbyś/abyś współpracować przy realizacji swoich projektów. Możesz to zrobić w postaci tabelki. W jednej kolumnie wpisz imię, a w drugiej umiejętności, które posiada dana osoba. Zobacz jaki masz wachlarz możliwości współpracy!

Ważne jest, by wymienić osoby o odmiennych od naszych zainteresowaniach/ umiejętnościach, dzięki czemu będziecie się uzupełniać na zasadzie 80/20. Twoja siostra jest grafikiem? Znajomy uczy się projektowania stron internetowych? Współpracownik interesował się kiedyś fotografią? Świetnie! Spróbuj zainteresować ich swoim projektem!

3. Podziel się pomysłem – konkret i sprecyzowane potrzeby

Podziel się swoim pomysłem ze swoją ekipą 80/20. Nie miej „ciśnienia” na konieczne zaangażowanie ich w swój projekt. Warto się podzielić swoim pomysłem z kimś choćby z tego względu, że:

– „wyłażą” błędy/ograniczenia/nieprzewidywane trudności/niedopracowania

– testujesz pomysł/rozwiązania/reakcję na pomysł

– zaczynasz działać = nie marnujesz czasu

– improwizujesz – „nabierasz rozpędu”

– zyskujesz feedback

– dzielisz się pozytywną energią

Niemniej jednak, nie warto się dzielić swoim pomysłem z każdym. Najlepiej jest się dzielić pomysłami ze swoją ekipą 80/20 lub z kimś, kogo możesz do niej „włączyć”. Zanim komuś przedstawisz swój pomysł, zastanów się, czy ta osoba może (przynajmniej potencjalnie):

  • wesprzeć Ciebie?
  • wesprzeć Twój projekt/ pomysł?
  • dostarczyć Ci wartościowy feedback?

Gdy dzielisz się swoim pomysłem, zaczynasz działać, co rozkręca Twój przyszły projekt i uruchamiasz proces twórczy. Pamiętaj jednak o tym, żeby dokładnie sprecyzować, jakiej pomocy oczekujesz. Jeśli nie przedstawisz konkretów, nie dziw się, że nie otrzymasz konkretnej pomocy.

3. Nie zakładaj

Nie zakładaj, czy będą zainteresowani, czy się zaangażują, czy mają czas. Tego się nie dowiesz, dopóki nie zapytasz i nie pokażesz swojego projektu.

Możesz być zaskoczony, co możesz „uzyskać” od osób, z którymi podzielisz się swoim (wartościowym!) pomysłem. Może to być feedback, specjalistyczne rady (naprawdę nieocenione), niezbędny sprzęt.

Może też się okazać, że spodziewałeś się pomocy w jednym zakresie, natomiast osoba zaproponuje Ci pomoc w całkiem innym obszarze. Bądź otwarty/a na propozycje. Osoba może nie podjąć się współpracy z różnych względów, ale np. poleci kogoś innego.

4. Zmotywuj do działania i zarażaj swoją wizją

Jeśli Twój pomysł jest dobry, wizja – klarowna, motywacja – na najwyższym poziomie, możesz pozyskać zwolenników swojego projektu. Tacy ambasadorowie mogą być niezastąpieni, jeśli chodzi o wsparcie, motywację, ale także marketing szeptany dla Twojego przedsięwzięcia.

Larry Page, jeden z założycieli Google’a, powiedział: „Najlepsi chcą pracować nad wielkimi wyzwaniami”. Jeśli chcesz zachęcić innych do zaangażowania się w Twój projekt, to musisz to robić z rozmachem (nawet, jeśli nie masz budżetu).

Współpraca wiąże się (lub przynajmniej powinna się wiązać) z transferem natchnienia, motywacji, ale także odpowiedzialności. Pamiętaj, żeby wyraźnie podkreślać, kto i jaki robi wkład w Twój projekt. Dzięki temu członkowie Twojej ekipy poczują się po części współtwórcami Twojego projektu. Nikt nie chce pozostać anonimowym, tym bardziej, jeśli nie miał żadnego wynagrodzenia za swoją pracę.

5. Bądź gotów/gotowa dać coś w zamian i bądź wdzięczny

To, że ktoś chce Ci pomóc całkowicie za darmo (nawet z własnej inicjatywy), nie oznacza, że nie możesz tej osoby wynagrodzić w inny sposób. Możesz np. zaangażować się w jej projekt – uzupełnić go o swoje najlepsze 20%.

Na pewno warto zaznaczać, kto i jaki zrobił wkład w rozwój Twojego projektu. Jest to wyraz wdzięczności, ale także reklama dla osób, które zaangażowały się w Twoje przedsięwzięcie. Bądź wdzięczny i nie krępuj się tego okazywać.

Możesz także zapewnić osobę, że w przyszłości może liczyć na Twoją pomoc w rozwoju jej projektu. Tylko pamiętaj o tym, by później się z tego wywiązać!

6. Szanuj czas innych

Zanim spróbujesz zaangażować kogokolwiek w swój projekt, upewnij się, że go dobrze przemyślałeś/aś. Każdy realizuje swoje projekty, uczy się, pracuje, ma życie prywatne. Dlatego im bardziej precyzyjnie zdefiniujesz zakres pracy, cel i ramy czasowe, tym większa jest szansa, że ktoś poświęci Ci swój czas.

Nie zawalaj terminów. Z drugiej strony nie możesz wymagać od nikogo pełnej dyspozycyjności, jeśli ta osoba pomaga Ci za darmo. Najlepiej jest zawsze zapytać wprost, czy osoba na pewno będzie miała czas nad czymś popracować.

7. Utrzymuj kontakt

Niby takie oczywiste, a jednak… Utrzymuj kontakt ze swoją ekipą 80/20, przy czym nie tylko z osobami, z którymi realizowałeś/aś już jakieś projekty. Interesuj się, jak się rozwijają ich przedsięwzięcia, bądź na bieżąco.

Jeśli Wasz wspólny wcześniejszy projekt „poszedł do przodu” – daj o tym znać! To naprawdę nie wymaga dużego wysiłku, a korzyści płynące z utrzymywania kontaktu są nie do przecenienia dla Waszej przyszłej współpracy.

Powodzenia w skompletowaniu swojego zespołu!

Poprzedni wpis:
Następny wpis:

Kontakt ze mną

Masz pytania? Chciałbyś/abyś podzielić się ze mną swoją opinią? Napisz do mnie na Facebooku lub Instagramie lub napisz do mnie maila

Jeśli nie chcesz, by ominął Cię nowy materiał zapisz się na newslettera. W ramach podziękowania wyślę Ci darmowy fragment ebooka w formacie PDF

FACEBOOK
INSTAGRAM @lowca.pomyslow